Om de ambities en doelstellingen van je organisatie waar te maken, heb je een ijzersterke digitale strategie nodig. Je hebt geïnvesteerd in een nieuwe website en je online presentatie staat als een huis.
Nu is het tijd dat je website voor jou aan het werk gaat. Je wilt dat jouw website leads genereert. Je hebt een marketingbudget tot je beschikking en dat moet zo efficiënt mogelijk worden besteed.
Maar waar moet je beginnen? Er zijn talloze mogelijkheden om je marketing-budget te besteden: je kunt investeren in Google Ads of bijvoorbeeld starten met social media, content marketing of SEO. In dit blog een aantal tips om je wegwijs te maken in digitale marketing.
Wat je ook gaat doen, dit is een van de belangrijkste tips
Voor de doorgewinterde marketeer is dit een open deur, maar we kunnen het niet genoeg benadrukken.
Meten is weten!
Om het rendement van je marketing investering te kunnen bepalen, moeten er een aantal website statistieken meetbaar zijn. Je wilt bijvoorbeeld inzien hoeveel bezoekers je website heeft, via welk kanaal ze op je website komen en of ze converteren. Dit doe je met Google Analytics.
Het installeren van Google Analytics is heel simpel. Je WordPress webbouwer kan je hier goed bij helpen.
Organisch traffic vs. paid traffic
Voordat je aan de slag gaat, is het goed om te weten wat het verschil is tussen organisch verkeer (SEO) en betaald verkeer (SEA).
Als je in Google of in een andere zoekmachine een zoekopdracht intypt, krijg je 2 soorten resultaten: betaalde (paid) en onbetaalde (organische) zoekresultaten. De eerste 3 of 4 resultaten zijn advertenties. Om aan te geven dat het om advertenties gaat, wordt (adv) getoond. De organische zoekresultaten staan onder de eerste 3 of 4 resultaten.
Een constante stroom aan organische bezoekers is letterlijk de lifeline van je business. Veel organisch verkeer krijg je alleen als je met relevante keywords een hoge positie in Google hebt. Door je website op on-page en off-page factoren te optimaliseren, bemachtig je een hogere positie in Google.
Besteed aandacht aan de basis
Als je live bent met je nieuwe website, is het verleidelijk om je hele budget te besteden aan marketingkanalen die direct iets opleveren. Denk aan Google Ads of Facebook advertising. Je koopt traffic naar je website en de kans is groot dat een deel van de bezoekers zal converteren. Een logische en veilige investering dus.
Maar als je alleen in advertenties adverteert, werk je niet aan je SEO. Maak daarom altijd een percentage van je marketing-budget vrij voor SEO. Investeer in webteksten en linkbuilding.
Je kunt ervan uitgaan dat alles dat organisch verkeer oplevert, de basis is en niet direct rendement oplevert. SEO is namelijk niet een eenmalige investering. SEO is een tijdrovende en complexe klus, waar maandelijks aan moet worden gewerkt. In sommige gevallen duurt het wel een jaar voordat het resultaat zichtbaar is.
Maar SEO is zeker de moeite waard.