Besteed jij genoeg tijd aan zoekmachine optimalisatie (SEO)?

door Jouke
3 september 2019

Iedere organisatie heeft baat bij organisch verkeer, want voor een organische klik hoef je niet te betalen, zoals je bij een Ads campagne wel doet. SEO staat voor Search Engine Optimisation (zoekmachine optimalisatie) en heeft meer organisch verkeer genereren als doel.

SEO is vaak onderdeel van content marketing

Google is verreweg de populairste zoekmachine in Nederland. Google heeft als doel om de zoekopdracht van zijn klant (de zoeker) met het beste en meest relevante resultaat te beantwoorden.

Het algoritme gaat op basis van jouw zoekopdracht door de index en beoordeelt op basis van meer dan 200 ranking factoren welke pagina het meest relevante resultaat is voor jouw zoekopdracht. Je pagina en SEO tekst krijgt dus een positie (ranking) toegewezen op basis van de berekening van het algoritme.

SEO is ontzettend uitgebreid en wordt vaak opgedeeld in drie categorieën: autoriteit, de techniek van je website en content. Dit zijn drie tips om met SEO content aan de slag te gaan.

3 snelle SEO tips

Tip 1 – maak een profiel van je ideale klant

Voordat je met SEO aan de slag kunt gaan is het belangrijk om vast te stellen wie je wilt bereiken. Je wilt dat de content zo goed mogelijk aansluit op je doelgroep. Maak daarom een buyer persona. Een buyer persona is een fictief personage dat je ideale klant vertegenwoordigt. Je stelt de persona samen op basis van klantdata en marktstatistieken.

Door je content af te stemmen op een buyer persona, word je gedwongen om content te creëren die naadloos aansluit op je doelgroep.

Tip 2 – voer een keyword onderzoek uit

Dagelijks worden er miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Je tikt een zoekopdracht in Google en in minder dan een seconde heb je honderden antwoorden tot je beschikking. Bij iedere zoekterm hoort een bepaald zoekvolume (hoe vaak de zoekterm maandelijks wordt opgevraagd).

Er zijn diverse tools die inzicht geven in het zoekvolume. Dit is belangrijke informatie, want als je SEO content gaat maken wil je zeker weten dat de termen vaak worden gezocht in Google.

Een goed zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd op basis van de buyer persona. Het is cruciaal om te achterhalen wat de reden is waarom je buyer persona op zoek gaat naar een bepaalde oplossing.

Het zoekwoorden onderzoek levert waardevolle input voor je contentstrategie en SEO onderwerpen.

Tip 3. kwaliteit over kwantiteit

Lange SEO teksten presteren beter dan korte teksten. SEO teksten die meer dan 1500 woorden tellen, scoren beter dan kortere teksten. Als we het over SEO teksten hebben, is het logisch dat een artikel van meer dan 1500 woorden beter rankt dan een simpele blogpost van 400 woorden.

Een lang artikel is completer, bevat meer relevante informatie en beantwoordt de vraag van de bezoeker beter.