3 onmisbare onderdelen voor succesvolle content marketing

door Jouke
19 mei 2018

Wil je beginnen met content marketing?

Content marketing is populairder dan ooit. Veel bedrijven beginnen met het maken van content. Zonder strategie, zonder plan en zonder doel. Na een maand schieten met losse flodders komen ze erachter dat “content marketing” niet werkt.

Doodzonde, want goede content marketing is de effectiefste vorm van marketing en staat garant voor een hoger rendement en lagere marketingkosten. Een bijkomend voordeel is dat goede content marketing, in tegenstelling tot adverteren, blijvend resultaat oplevert. Een goed blog kan jarenlang leads van hoge kwaliteit opleveren.

Waarom is content marketing zo effectief?

Er zijn maar weinig bedrijven die echt snappen waarom content marketing zo goed werkt.

De definitie van content marketing: Content marketing is een vorm van marketing waarbij je relevante en waardevolle content creëert waarmee je een vastgestelde doelgroep aanspreekt, met als doel de doelgroep aan te zetten tot winstgevende actie.

Dat deze vorm van marketing zo goed werkt ligt dus niet aan jou, je product of je dienst. Het ligt aan je klant! Jouw klant is op zoek naar informatie.

Dit is precies waar het fout gaat als bedrijven zomaar beginnen met content marketing. Vroeger was een verkoper verantwoordelijk voor 80% van de informatievoorziening. Nu is dat niet meer zo. Jouw klant zoekt nu zelf alle informatie die hij of zij nodig heeft om een beslissing te maken. Als organisatie moet je dus kunnen voorzien in die informatiebehoefte. Dit doe je met content marketing. Je biedt je doelgroep de juiste informatie en helpt ze de klantreis te doorlopen. Veel bedrijven benaderen hun doelgroep met een achterhaalde tactiek.

3 essentiële onderdelen voor succesvolle content marketing

Laten we vooropstellen dat het een het ander niet uitsluit. Bij goede content marketing worden alle kanalen en vormen van content optimaal benut. Samen zorgen ze voor een hoge ROI (return on investment). Deze drie onderdelen maken het verschil:

1: Een goede content marketing strategie

Je strategie is het hart van je content marketing. In de strategie leg je vast wie je doelgroep is, wat voor content je gaat maken en wanneer je de content gaat publiceren. Structuur is heel belangrijk. Met een content kalender waarborg je de consistentie. In een strategie zijn de nulmeting en het vaststellen van KPI’s (key performance indicators) onmisbaar. Aan de hand van deze statistieken kun je impact en rendement meten. 

2: Zoekmachine marketing

SEO staat voor Search Engine Optimisation. Zoekmachine marketing is letterlijk de ruggengraat van je content marketing. Voor succesvolle content marketing heb je traffic naar je website nodig. Hoe beter en vaker je gevonden wordt door je doelgroep, hoe meer traffic je genereert naar je website. En meer traffic betekent meer mogelijkheden tot conversie.

3: Goed geschreven blogs

Met je merk wil je online zichtbaar zijn en betrouwbaar overkomen. Je hebt digitale ambities en je zoekt een manier om die op een slimme manier waar te maken. Blogs zijn het perfecte middel om je merk te versterken en meer traffic te genereren. Waarom? Blogs helpen je klant door de klantreis.

Content marketing is niet moeilijk

Integendeel, content marketing is heel toegankelijk. Je kunt zelf beginnen met het maken van content, zonder grote investeringen te hoeven doen of budgetten vrij te maken. Het enige dat je nodig hebt is tijd, heel veel tijd. En een gestructureerde aanpak.